Ik wil veilig bewegen

Bewegen vermindert de kans op hart- en vaatproblemen en verbetert jouw conditie óók als je een hart- of vaataandoening hebt. Door bewegen versterkte de algehele conditie van je lichaam en ook de conditie van je hart en vaten. Daarnaast zorgt bewegen voor spierversterking en kan de bloeddruk dalen. Dagelijks bewegen en lekker sporten is goed voor iedereen en geeft zelfvertrouwen. Door te sporten onder deskundige begeleiding leer je naar je lichaam luisteren en herken je wat wel en niet goed voor je is.

Waar kan ik bewegen?

Harteraad zorgt dat jij onder deskundige begeleiding kan (blijven) bewegen. Bij jou in de buurt, veilig en verantwoord. Geschoolde begeleiders houden rekening met jouw hart- of vaataandoening. Harteraad werkt met ruim 230 gecertificeerde beweegpartners door het hele land. Wij geven het predicaat beweegpartner als er een deskundige Harteraad beweegcoach is en bijvoorbeeld een AED. Op de Hart&Vaatwijzer vind je de Harteraad beweegpartners.

Ik heb etalagebenen en moet blijven wandelen

Etalagebenen ofwel vernauwingen in de beenslagaders ontstaan door slagaderverkalking. Door de vernauwing vermindert de bloedtoevoer naar de benen. De beenspieren krijgen minder zuurstof; dit geeft pijnklachten bij het lopen. Dagelijkse activiteiten zijn lastig vol te houden. Toch is het belangrijk dat je blijft lopen. De behandeling bestaat meestal uit looptherapie onder begeleiding van een Claudicationet fysiotherapeut. Door looptherapie kan zelfs een dotterbehandeling of operatie in het ziekenhuis worden voorkomen. Zoek een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in looptherapie via Claudicationet.

En na de looptherapie is het belangrijk het lopen te blijven volhouden. Kijk hier om ideeën op te doen om zelf gemotiveerd te blijven lopen.

Folders en flyers

Heb je behoefte aan meer informatie? Neem een kijkje op onze pagina voor brochures en flyers. Je vindt hier al onze folders en flyers. Bijvoorbeeld over bewegen en etalagebenen.