‘Je hebt zelfdiscipline en doorzettingsvermogen nodig’ ‐ George

"Nu loop ik minimaal vier maal per week een tot anderhalf uur"

  • Man
  • Patiënt
  • 60+
  • etalagebenen
  • leefstijl
  • chronisch

George Deltour is 80 jaar. Lees zijn ervaring met looptherapie en het belang van blijven lopen.

“In een mensenleven is lopen een normaal gegeven om je van A naar B te begeven. Voor mij was het niet anders. Totdat ik tijdens sport steeds meer last kreeg van krampen in mijn bovenbeen en kuiten. Allereerst dacht ik dat het te maken had met het niet uitvoeren van de warming-up of cooling-down.”

Looptherapie

“Lopen werd steeds moeilijker. Mijn huisarts stuurde mij naar de vaatchirurg. Deze gaf de diagnose ‘verstopte bloedvaten’. Als eerste werd ik aan mijn linkerbeen geholpen. Na zes weken kreeg ik als therapie looptraining als revalidatie onder begeleiding van een ClaudicatioNet fysiotherapeut. De eerste 250 meter ging niet zonder pijn, waarna de looptraining geïntensiveerd werd door de fysiotherapeut. Deze gaf mij de wijze raad om ondanks de pijn door te zetten en de oefeningen niet op te geven. Hiervoor heb je zelfdiscipline en doorzettingsvermogen nodig, en die heb ik gelukkig wel. Na twee jaar moest ik aan het rechterbeen geholpen worden. Helaas is er tijdens de operatie een slagader spontaan dichtgeklapt. Hierdoor werd de revalidatie moeilijker dan het linkerbeen. Op dat moment besefte ik dat er twee mogelijkheden waren: doorzetten ondanks pijn of ophouden met oefenen en in de rolstoel belanden.”

Door pijn heenlopen

“Ik koos voor het eerste. Nu loop ik minimaal vier maal per week een tot anderhalf uur. Met traplopen heb ik geen moeite. Het lopen kan de ene dag anders zijn dan de andere. Soms krijg ik al na 400 meter last van krampen en de andere keer helemaal niet. Wel heb ik van de fysiotherapeut (aangesloten bij ClaudicatioNet) geleerd om “door de pijn” te lopen. Door de “pijn heen lopen” is voor mij, lopen in een bepaalde snelheid, totdat de knijpende pijn in je benen (en zeker in de kuiten) aanhoudend en onaangenaam aanvoelt. Op zo’n moment is het belangrijk niet aan de pijn toe te geven en rustig te blijven stappen. Je zal dan merken dat na een tijdje het ongemak weliswaar blijft, maar de pijn als minder wordt aangevoeld. Dan lijk je door de pijn te zijn heengelopen.”

Intervaltraining

“De fysiotherapeut trainde met interval en daar heb ik nu profijt van. De intervaltraining kenmerkt zich door afwisselingen in het tempo of met rustpauzes. Mijn training bestond uit lopen op de band met de snelheid 4.5 of 5.0, tot aan de pijngrens. Daarna werd de loopsnelheid terug gebracht tot 2.0 of 3.0, maar zonder stilstaan. Dit ritueel wordt drie tot vier keer herhaald en dat doe ik nu nog steeds een keer in de week. Mijn advies aan mede patiënten is dan ook, doorzetten en doorzetten! Door te blijven lopen, blijf je mobiliteit behouden om leuke dingen te doen.”

In de medisch specialistisch richtlijn over behandeling van etalagebenen die in 2016 is uitgekomen wordt als eerste behandeloptie looptherapie onder begeleiding van een gespecialiseerde fysiotherapeut aanbevolen. Pas als looptherapie niet werkt, volgt een doorverwijzing naar een vaatchirurg voor andere behandelmogelijkheden.

Wil je meer weten over etalagebenen? Lees verder op www.harteraad.nl
Ook is er een besloten Facebookgroep waar mensen met dezelfde aandoening elkaar ondersteunen. Je vindt er tips, kan ervaringen uitwisselen, vragen stellen en je blijft op de hoogte van alle activiteiten.